Arvostelijana Gigante:
”Jaetaan nolla kahtia! Nääh ei toimi, laitetaan vaan ne kaksi yhteen.”
Pikkutriviaa:
Alunperinhän
Resident Evilin esiosaa, ”Nollaa” kaavailtiin N64-konsolille, mutta
syystä tai toisesta idea kuopattiin. Resident Evil 2:n N64-porttauksen
eräs EX-file viittasikin selvästi ”nollaan” päin ja olisi ollut varmasti
mielenkiintoista nähdä millaiseksi tämä varhainen N64-ideaa olisi
päätynyt. Onneksi kuitenkin GameCuben ilmaantumisen myötä ”nollan”
suunnittelu pääsi taas etenemään kokonaan uudestaan kun alle saatiin
vähän tehokkaampi rauta.
....
Kaikkihan me jo tiedämme tarinan: ”Raccoon
Cityn vierellä sijaitsevilla Arklay-vuorilla on tapahtunut mystisiä
kuolemantapauksia ja asiaa lähetetään tutkimaan kaupungin poliisiaseman
STARTS-erikoisryhmän Bravo-tiimi...” Nytpä näemme ”nollan” myötä
mitä kaikkea Bravo-tiimi, tai ainakin tiimin (söpö keltanokkajäsen),
Rebecca Chambers pääsi kohtaamaan tuona kohtalokkaana yönä.
Samalla kysymme ääneen. ”Mistä T-virus syntyi ja miten se pääsi vuotamaan kartanoon?” Molempiin kysymyksiin saadaan kyllä vastaukset, mutta hivenen vastakkaisessa järjestyksessä.
Helikopterin
tehtyä pakkolaskun korpeen ja tiimin hajaantumisen jälkeen Rebecca
päätyy Umbrella lääketyhtiön yksityisraiteille mystisesti pysähtyneeseen
junaan. Hyvin pian pysähtymisen syy tulee harvinaisen selkeäksi ja
Rebecca törmää samalla kuolemaantuomittuun merivoimien kakkosluutnantti
Billy Coeniin.
Koska epäkuolleiden ja harvinaisen nälkäisten
jättijuotikkaiden täyttämä juna on aikas harvinaislaatuinen
poikkeustilanne, kaksikon täytyy eroavaisuuksistaan huolimatta tehdä
yhteistyötä selvitäkseen.
Okei, myönnän jo heti näin
alkuun, että esi-osaksi nollan tarina, ei aika monenlaisten
juoniaukkojen takia, aivan sovi. Mutta tykkään kuitenkin muutamien
muiden pelaajien ohella siitä, että fanien suosikkihahmo Rebecca sai
näinkin suuren tarinaroolin.
Zero toimii samaan tapaan kuin
REmake, mutta uutena jippona hyödynnetään kahden hahmon välistä
yhteistyötä. Billy ja ’Becca kulkevat lähestulkoon koko pelin läpi
yhdessä ja pelaaja voi vaihdella kontrollia lennosta kummankin hahmon
väliltä, kaksikon välisellä yhteistyöllä kun yleensä virusmutanttien
kukistamisen lisäksi ratkokaan erillisiä pulmia. Rebecca on hento eikä
voi vastaanottaa iskuja läheskään niin paljoa kuin paljon bulkimpi Billy
(älkää, feministit työntäkö hernettä nenään, pliis). Hra. Coen sen sijaan ei ymmärrä paljoa kemian tai lääkekasvien sekoittelun päälle, saatikka mahdu pienistä rei'istä sisään...(voi hemmetti, kun tuo viimeinen lause kuulosti tahattoman häröltä)
Tekoälyn
ohjaama kaveri seuraa joko perästä, tai tämän voi halutessaan pyytää
jäämään paikoilleen tai liikuttaa keltaisella tatilla johonkin. Yleensä
tekoälykaveri osaa antaa myös tulitukea, mutta tähän kikkailuun
suosittelen jättämään AI:lle jonkin heikomman aseen, kun liipaisinherkkä
kamu muuten tuhlaisi arvokkaammat kudit hetkessä. Aluksi uudet
kontrollit ja hahmojenvaihtelu tuottavat pientä päänvaivaa, mutta
lopulta senkin systeemin oppii hallitsemaan täysin.
Kahdesta
hahmosta ja näiden molempien taskuista on hyötyä, koska kriitikkoja
aikaisemmin niin kismittäneet ulottuvuusarkut, ovat nyt kokonaan
tiessään ja nyt tavaroita voi halutessaan jättää lattialle. Tämä oli
kivalla tavalla uusi ratkaisu ja sen myötä on osattava ennakoida, mitä
tavaroita kehtaa kulloinkin ottaa mukaan ja mitä milloinkin jättää
taakseen. Vaikka se haastetta lisääkin, niin ainoa ongelmatekijä
tavaroiden kuljettamiseen ovat haulikot ja kranaatinheittimen kaltaiset
isot tavarat, jotka vievät yhden tavarapaikan sijaan kaksi.
Ulkoasu
on selkeästi Remaken luokkaa ja peli myös tarjoaa muista RE-peleistä
poiketen ihan erillisiä videopätkiä. Kyseiset välivideot eivät ehkä ole
parhaimmillaan mitä tulee hahmojen kasvojen ilmeettömyyteen, mutta
muiden yksityiskohtien puolesta videot ovat harvinaisen upeaa
katseltavaa.
Peli tarjoaa junan lisäksi koluttavaksi hylätyn
koulutuskeskuksen, vankityrmiä ja puhdistuslaitoksen, jotka kaikki ovat
kiehtovia paikkoja tutkiskella ja kaikki ennalta kuvatut taustat ovat
viimeisen päälle komeita. Juna on tietysti vähän turhan putkimainen
paikka, mutta erityisesti junan ulkopuolella, kuin myös katolla (älkää
tehkö tätä kotona) ropiseva kaatosade ansaitsee erityiskehuja tunnelman
luomisessa.
”Ei-niin-autio-juna” ja rikkonainen ikkuna, jonka takaa sade ropisee kuolemanhiljaiseen vaunuun… ensimmäisiä kertoja, kun sade on näin voimakas tunnelmanluoja RE-peleissä.
Piipahdetaanhan
pelissä myös RE2:ssa tutussa Birkinin labrassa, jonka olinpaikan
suhteen Capcomilta tuntui olevan sangen hutera ymmärrys. Labraosuudesta
jäi ikävästi haiskahtamaan sellainen kuva, että ”Tässäpä olisi paikkoja RE2 remakesta, pelistä jota tuskin tulette ikinä näkemään.” Tuntui jotenkin turhalta paikalta piipahtaa.
Viholliskaarti
on saanut uutta lisäystä mm. Eliminaattori-apinoiden,
Lurker-sammakoiden ja Iilimatohirviöiden muodossa. Apinat ovat kuin
ärsyttäviä, piskuisia, hyppiviä hunttereita, sammakot erittäin
vaarallisia penteleitä ja iilimatomöröt säpsähdyttävät äänekkäällä
musiikillaan. Lisäksi kyseiset iilarit ovat toisinaan hankala vastus,
koska mikäli et tapa näitä penteleitä tulella, ne turpoavat kuin
hiivataikina ja poksahtavat päin näköä.
Uudet viholliset vaativat
hieman erilaisia lähestymistapoja, mutta haasteen nimissä olisin niin
kaivannut viholliskaartiin Remakesta tuttuja Crimson head-zombeja. Olisi
näin ollen tullut enemmän käyttöä polttopulloille sekä Billyn sytkälle.
Ääninäyttely
menettelee hyvin, ei moitittavaa. Pidin erityisesti nuoremman James
Marcusin äänensävystä. Musiikkipuolelta löytyy myös reskuille sopivan
tunnelmallista taustamusiikkia ja äänitehosteita. Äsken mainitsema
iilimatohirviön säpsähdyttävä musiikkitehoste toimii hyvin, kuin myös
painostavissa tilanteissa soiva hoputtava taustamusa. Löytyihän pelistä
myös RE2:sta tuttu kipale, jonka soittopaikka toimi upeasti.
Sitten lyhyesti huonoja puolia. Katsotaanpas:
- Lievä putkimaisuus
- Rebeccan huono kestävyys; Hipaise zombia ja oletkin cautionilla.
- Remakesta tutut heikot Huntterit. Hävetkää nyt saakeli, kun apinakin on suurempi uhka.
- ”Punakallojen” puute.
- Tarinassa on yksi ja useampikin juoniaukko Remaken tapahtumiin nähden, vaikka ideat
ovatkin ihan kelpoja.
- Haulikot ja kranunheitin vievät liikaa tilaa ja niiden takia pitää usein rampata edestakaisin.
- Se RE2:n labra tuntuu turhalta osiolta.
-
Muutamat mokat kaverin kanssa kulkiessa. esim. joissain hisseissä
kaveri jäi vahingossa jälkeen, kun mokoma ei ollut juossut tarpeeksi
lähelle hissiä. Eräänkin kerran jo ovesta astuessa kaveri
materialisoitui saman tien maassa makaavan zombin ulottuville.
Näin
tarkemmin ajatellen, vaikka nykyisiin reskuihin on tungettu väkisin
co-op tila, se ironisesti olisi kyllä sopinut yhdeksi vaihtoehdoksi
zeron pelaamiselle. Niin kauan kun ei ajattele turhan tarkasti pelin
tarinaa, zero poikkeaa mukavalla tavalla muista osista, vaikka kahden
hahmon väliltä vaihtaminen vähän kinkkistä alkuun onkin.
Mukava peli, joka on ihan kiva hankkia vaikka remaken ohessa.
4+/5 ja ”Gigsu suosittelee”-merkki
-----------------------------------------------------------------------------
Arvostelijana RND:
RE Zero on epäilemättä mahtava peli. Teknisesti se on paras RE, jopa parempi kuin Remake. Pelissä on kaksi uutta mielenkiintoista henkilöä, Billy ja Marcus. Pelattavan henkilön vaihtosysteemi on omalaatuinen ja tekee pelistä erittäin hauskan. Tavaralaatikoita ei ole, ja sen huomaa. On hyvä että voit (viimein!!) pudottaa tavaroita, niin voit hallita tavaroitasi paremmin. Joskus voit menettää tavaroita koska et voi mennä takaisin joillekin alueille. RE Zero muistuttaa minua hiukan RE 3:sesta, jopa tapa millä viimeinen pomo tapetaan on siinä samanlainen :P. Molemmat ovat hyviä pelejä, niissä on uudistuksia mutta nämä pelit eivät lisää mitään arvokasta RE-sarjaan. RE Zeron tarina täydentää muiden Ressojen tarinan, mutta sinun ei tarvitse tuntea muita pelejä koska se ei ole tärkeää. Vaikka mukana onkin muutamia uusia asioita, jotkut paikat, jotkut tilanteet ja muutamat pulmat ovat täsmälleen samanlaisia kuin muissa Ressoissa. Kun pelaat RE Zeroa sinusta tuntuu että se toistaa muita Ressoja. On selvää että Capcom on yrittänyt tuoda peliin uusia asioita, kuten pelihahmon vaihto, ei tavaralaatikoita, kyky tiputtaa tavaroita, uusia vihollisia (pelissä on vähemmän zombeja kuin aikaisemmissa)... mutta nämä uudistukset eivät ole tarpeeksi.
-Grafiikka: 97%. Zerossa on kaikista Ressa-peleistä parhaat grafiikat. Capcom on parantanut Remaken grafiikoita. Kasvot ovat ilmeikkäämpiä kuin ennen ja pelissä on vähemmän häiriöitä. Vaikka taustat on esirenderoitu kaksiulotteisiksi kuten ennenkin, joitain elementtejä niissä voi liikuttaa, erityisesti junassa. Ainoa huono asia grafiikoissa on se että ehkä ne ovat liian tummia tai värittömiä (kuten myös Remakessa) ja joskus aseet katoavat seinään mutta vähemmän kuin ennen :P Videopätkät ovat mahtavia, kuten esimerkiksi Billyn tarinan kertova pätkä.
-Haaste: 90%. Zero on vaikeampi kuin Remake mutta ei liian vaikea niinkuin ensimmäinen RE Pleikkarille. Sinun täytyy säästää ammuksia ja parantavia kasveja jos haluat selvitä pitkälle tässä pelissä. Pulmat ovat mielenkiintoisia koska ensimmäistä kertaa sinun täytyy ratkaista joitakin niistä käyttäen molempia pelihahmoja. Easy mode on todella helppo. Normal ja Hard modet ovat vaikeampia kuin Remakessa.
-Äänet: 95%. Ehkä äänet eivät ole niin pelottavia kuin Remakessa mutta ne hukuttavat sinut peliin joka tapauksessa. Musiikit ovat mahtavia niin kuin kaikissa Ressoissa, ja ne lisäävät jännitystä kun sinulla on edessäsi vaikea taisto, mikä on hieno homma ;) Vihollisten ja tiettyjen alueiden äänet ovat myös hyviä. Junassa todella tuntuu siltä kuin olisi siellä.
-Uudelleenpelaamisarvo: 80%. Ressa-pelit ovat lyhyitä Code Veronicaa lukuunottamatta. Ehkä RE 0 on vähän pidempi kuin Remake, ja Zerossa on myös erikoispeli nimeltä "Leech Hunter". Siinä sinun täytyy kerätä iilimatoamuletteja. Maksimissaan voit löytää 50 vihreää Rebeccalle ja 50 sinistä Billylle. Voit lähteä Umbrellan keskuksesta halutessasi, ja saat palkinnoksi aseita ja ammuksia. Tämä on mini-game niin kuin "Mercenaries" RE 3:ssa.
-YHTEENSÄ: 91%, minkä peli todella ansaitsee. Zero on mahtava peli, mutta se on kuitenkin huonoin RE-peli yhdessä RE 3:n kanssa.
Arvostelijana Bella:
Kun kuulin ensimmäisen kerran pelistä Resident Evil Zero, mielestäni ajatus kuulosti harvinaisen tyhmältä. Tehdä "esiosa" Resident Evil-saagalle? Täyttä pas**a. En aikonut koskaan edes pelata tätä peliä. Kuulosti naurettavalta että hahmo jolla pelataan on MURHAAJA - miksi minä haluaisin astua murhamiehen saappaisiin? Eikä ajatus Rebeccastakaan inspiroinut minua liiemmin.
Odotukseni pelin suhteen eivät siis todellakaan olleet korkealla. Niinpä olinkin enemmän kuin yllättynyt kun peli piti minua ottessaan ensisekunnista alkaen. Minä rakastan Resident Evil Zeroa. Se on paras RE-peli RE2:n jälkeen, ja ehkä jopa paras RE-peli. Paljon sanottu?
Resident Evil Zero tuo RE-genreen paljon uutta.
Pisteet
Grafiikka 98
Äänet pelin huonointa antia
Pelituntuma
Haaste Peli ei ainakaan ole liian helppo, toisin kuin edeltäjänsä
YHTEENSÄ paljon!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti